مفید ترین اطلاعات در زمینه های مختلف

لطفا نظرات خود را در مورد محتوای وبلاگ با من در میان بگذارید.

مفید ترین اطلاعات در زمینه های مختلف

لطفا نظرات خود را در مورد محتوای وبلاگ با من در میان بگذارید.

مفید ترین اطلاعات در زمینه های مختلف

همه چیز درباره ی اسپیکر بلوتوث

شنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۱:۳۰ ق.ظ

شاید اسپیکرهای بلوتوث را در قفسه‌ی مغازه‌ها دیده باشید، بلندگوهایی کوچک و جمع و جور که معمولاً با باتری کار می‌کنند و از طریق بلوتوث به گوشی و تبلت وصل می‌شوند. بلندگوها یا به عبارتی اسپیکرهای معمولی با جک هدفون یعنی همان فیش 3.5 میلی‌متری آشنا به گوشی و تبلت متصل می‌شوند. اگر سیستم استریوی قدرتمندی داشته باشید، هر یک از دو بلندگوی اصلی آن با یک کابل ضخیم به بخش مرکزی که اَمپلیفایر یا به اصطلاح آمپلیفایر است، وصل می‌شود.

بلندگوهای بلوتوث، قابل حمل هستند و مانند بقیه وسایل الکترونیکی قابل حمل، به برق احتیاج دارند و باتری آن ها پاسخگوی نیاز به برق است. به همین دلیل باید به کیفیت باتری بلوتوث توجه کنید.

مقایسه باتری انواع اسپیکر بلوتوث با یکدیگر درست نیست!  ممکن است یک اسپیکر بلوتوث باتری 4400 میلی آمپر داشته باشد و ظرفیت باتری یک اسپیکر بلوتوث دیگر تنها 1400 باشد. اما اسپیکری که دارای باتری 1400 میلی آمپری است مدت زمان 12 ساعت کار کند در صورتی که اسپیکری که باتری 4400 میلی آمپری دارد تنها 9 ساعت کار می کند! جالب است که تفاوت قابل توجهی میان این دو باتری وجود دارد اما بلندگویی که ظرفیت باتری کمی دارد، توان بیشتری دارد!

دلیل این اتفاق این است که برخی از اسپیکرهای بلوتوثی به لطف طراحی کوچکتر و بلندگوهای کم تقاضا، به انرژی کمتری نیاز دارند. در کل مقایسه ظرفیت باتری دو بلندگو بلوتوثی عملکرد صحیحی نیست.

اگر داخل بسته بندی اسپیکر شما کابل شارژ وجود نداشت و مجبور بودید به صورت مجزا شارژر تهیه کنید، حتما کابل شارژ اندروید اصلی بخرید. خرید کابل شارژ تقلبی برای اسپیکر، اولین قدم در نابودی باتری آن می باشد. با مراجعه به صفحه خرید  کابل شارژر اندروید  می توانید انواع کابل های مناسب برای اسپیکر خودتان را پیدا کنید.

ممکن است سیستم صوتی بسیار ساده باشد و با سیم نازکی به دو بلندگوی کوچک وصل شود. بلوتوث ارتباط ساده‌تری است که به سیم نیاز ندارد. در ضمن به جز اسپیکر بلوتوث، هدست‌ها و هدفون‌ها و نیز ایرفون‌های کوچک هم با بلوتوث به انتقال صدا می‌پردازند. بنابراین بلوتوث فقط برای ارسال فایل نیست، داده‌های مربوط به صدا را هم می‌توان از طریق آن جابجا کرد. هدست‌های دور گوش، ایرفون‌های تکی یا استریو، ایرفون‌های استریوی دور گردن، هدست‌های استریوی دور گردن و بالای سر، انواع مختلف هدست‌ها و ایرفون‌های بلوتوث هستند. اما اسپیکرهای بلوتوث از نظر ظاهر و نحوه‌ی استفاده چنین تنوعی ندارند. 

وای-فای هم می‌تواند برای انتقال صدا و با توجه به سرعت زیاد آن حتی برای انتقال و به اصطلاح استریم ویدیو به کار برده شود. اسپیکر و هدست وای-فای هم در بازار محصولات الکترونیکی وجو دارد اما فرق آن با بلوتوث چیست؟ اولین تفاوت در قابلیت حمل است. اسپیکر بلوتوث معمولاً کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر و در نتیجه سبک‌تر است در حالیکه اسپیکرهای وای-فای، حجیم‌تر و سنگین‌تر هستند و بهتر است در یک موقعیت ثابت مورد استفاده قرار گیرند. دومین تفاوت به روش ارتباط وسایل برمی‌گردد. در بلوتوث رابطه مستقیم است اما در وای-فای معمولاً ابزار دیگری مثل مودم یا روتر نیاز است.

در واقع شبکه‌ای از وسایل خانه از طریق وای-فای با هم لینک می‌شوند که اسپیکر وای-فای هم می‌تواند یکی از آن وسایل باشد. البته مزیت اسپیکر وای-فای این است که وسایل مختلف از طریق شبکه با آن در ارتباط هستند و می‌توانند صدا را از آن پخش کنند. سومین تفاوت به سرعت و کیفیت ارتباط بی‌سیم مربوط می‌شود. وای-فای ممکن است تا 100 متر فاصله را هم پوشش دهد اما بلوتوث به 30 فوت یا حدود 10 متر محدود می‌شود. عملاً با توجه به محیط شلوغ منازل و سایر اماکن شهری، برد مفید بلوتوث و وای-فای بسیار کمتر است. مثلاً در مورد بلوتوث فاصله‌ی 5 یا 6 متر، معقول‌تر است و در مورد وای-فای بسته به تعداد دیوارها و وسایل موجود، برد مفید ممکن است حتی کمتر از 15 متر باشد. برد عملی وای-فای و بلوتوث به کیفیت تراشه‌ی مربوطه و نیز قدرت آنتن هم بستگی دارد. آخرین تفاوتی که با توجه به سرعت و قدرت وای-فای بدیهی به نظر می‌رسد، مصرف انرژی بیشتر است. بلوتوث کم‌مصرف‌تر است و در نتیجه سرعت و برد آن هم کمتر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی